تعریف کامپوزیت

تعریف کامپوزیت
کامپوزیت در تعریف معمولی به موادی گفته می‌گردد که از ادغام دو یا این که چندین ماده با خاصیت فیزیکی , شیمیایی یا این که مکانیکی متعدد تشکیل‌شده باشد . این ماده امروزی چندین سالی است که نقش پررنگی در گونه های صنعت های از مکانیک و رباتیک تا چه بسا ساختمان و طبابت داشته است .

. ماده کامپوزیتی ماده‌ای است که از دو یا این که تعدادی ماده دیگر تشکیل‌شده و خاصیت فیزیکی و شیمیایی متمایز نسبت به مواد تشکیل دهنده خویش داراست .

 مواد تشکیل دهنده‌ی کامپوزیت‌ها که عموما با اسم مورد ( Matrix ) و الیاف ( Fiber ) شناخته می شوند , بعد از تشکیل ماده‌ی تازه به طور کامل از نیز قطع می مانند و به همین علت , کامپوزیت با آلیاژ گوناگون است .

کامپوزیت‌ها به عارضه ها مختلف در صنعت های به کارگیری می شوند : وزن ناچیز , بها ذیل و استحکام بالا نسبت به مواد سنتی , بعضی از این عوارض میباشند .

این مواد در سال‌های اخیر به صنعت های امروزی مثل رباتیک و هوافضا هم رویه پیدا کرده‌اند و خواصی مثل شم , عملگری و محاسبه‌گری هم به آنان افزوده شده‌است . مواد کامپوزیتی که عموما شناخته میگردند عبارتند از :

  • بتن
  • پلاستیک های تقویت شده نظیر پلیمرهای تقویت شده
  • کامپوزیت های فلزی
  • کامپوزیت های سرامیکی

از کاربردهای همگانی کامپوزیت می‌توان به ایجاد ساختمان‌ها , پل , سازه‌های پهناور , استخر شنا , بدنه وسایل نقلیه و غیره اشاره نمود . کاربردهای امروزی این مواد هم در صنعت های هوافضا و برای ایجاد موشک‌ها و فضاپیماها است .

قدیمی‌ترین کامپوزیت ایجاد شده به وسیله آدم , کاهگل است . این ماده که در دیر باز برای ساختن خانه‌های به کارگیری می شد , از کاه تحت عنوان الیاف یا این که فیبر و از گل تحت عنوان مورد به کار گیری می کرد .

اشکال کامپوزیت

دسته‌بندی مواد کامپوزیتی فراوان گسترده است . این مواد را می‌توان بر طبق گونه قضیه , محصول الیاف و چه بسا صورت الیاف گونه بندی کرد . از نظر قضیه , کامپوزیت‌های صنعتی به صورت کلی به سه گونه فلزی , کامپوزیت پلیمری و کامپوزیت سرامیکی تقسیم میگردند .

کامپوزیت‌های با قضیه پلیمر کاربرد متعددی در صنعت های کنونی دارا‌هستند . این دسته مواد هم به دو دسته‌ی کلی الیاف کربن و الیاف شیشه تقسیم می شوند . از زمینه‌ها یا این که ماتریس‌های پر استفاده در صنعت هم می‌توان به پلی استر و اپوکسی اشاره نمود . نکته‌ی جذاب اینکه مواد کامپوزیتی در دندانپزشکی هم محبوبیت متعددی پیدا کرده‌اند و کامپوزیت دندان یک کدام از مورد ها تازه کابرد این مواد است .

طرز های ساخت کامپوزیت

بسته به دسته مواد و کاربرد ماده کامپوزیتی , روش‌های متمایز برای ایجاد تولید ها این مواد موجود هست . از پرکاربردترین روش‌های ساخت مواد کامپوزیتی می‌توان به موردها پایین اشاره نمود :

لایه چینی دستی
حرفه پیچی
قالب‌گیری به یاری خلاء
قالب‌گیری به ملازم گونی خلاء
قالب گیری اتوکلاو
قالب گیری پالتروژن
ریخته گری
ریخته گری سانتریفیوژ
قالب گیری ذیل فشار یا این که بسته

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روش های لوله کشی آشپزخانه منزل

تشخیص ترکیدگی انواع لوله با کمک دستگاه لوله بازکنی

باز کردن لوله فاضلاب و تشخیص ترکیدکی لوله