روش های لوله کشی آشپزخانه منزل


نحوه لوله کشی آشپزخانه در منزل


یکی از قسمت های مهم در سیستم لوله کشی ساختمان بخش لوله کشی آشپزخانه می باشد. این قسمت بخاطر استفاده زیاد خانم های خانه دار باید بسیار اصولی و کاملا بهینه لوله کشی شود.


از جمله خدمات شرکت ، لوله کشی فاضلاب ساختمان  است که کار تعمیرات و کلیه امور مربوط به لوله کشی فاضلاب ساختمان را توسط بهترین لوله کش ها انجام میدهد .  خدمات دیگری از جمله : لوله کشی ساختمان ، لوله کشی برق ساختمان ، لوله کشی گاز ساختمان ، تعمیرات لوله کشی آبگرمکن دیواری و زمینی و .. نام برد .



لوله کشی فاضلاب های خانگی ، شهری و صنعتی باید مطابق استاندارد و اصول علمی انجام گیرد.که اگر به درستی رعایت نشود علاوه بر مشکلات اقتصادی ، تعمیر دوباره لوله ها و اتلاف وقت حتی می تواند موجب انتقال بیماری های خطرناک و آلودگی محیط زیست خواهد شد. بنابراین در این پست درباره نکات مهمی که در اجرای لوله کشی فاضلاب وجود دارد و باید رعایت کنیم توضیح میدهیم.

 استاندارد ها و قواعدی جهت تهيه طرح اوليه لوله كشی و محاسبات آن در ساختمان تدوين شده است،  البته در كشورهای مختلف اين قوانين با يكديگر امتفاوت هست و بسته به شرايط جغرافيايی شان دارند ولی در  نهایت همه ی اين قوانین برای انجام صحيح لوله كشی فاضلاب ساختمان بكار گرفته می شوند.


نکات اصولی که باید در لوله کشی فاضلاب رعایت کنیم.


لوله‌های فاضلاب باید با شیب مناسب و یکنواخت نصب شوند. شیب بیش از حد لوله‌ها باعث افزایش سرعت جریان فاضلاب شده، در نتیجه آب فاضلاب تخلیه شده و مواد جامد و فضولات در لوله‌ها باقی می‌ماند و به مرور باعث گرفتگی لوله‌ها و نیاز به لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله می‌شود.

شیب کم نیز باعث کاهش و حتی قطع جریان فاضلاب شده و در نتیجه لوله‌ها مسدود می‌شود. مقدار شیب لوله کشی فاضلاب باید بین 0 تا ۵ درصد باشد.


  • درلوله کشی فاضلاب ساختمان از اتصالات ۴۵ درجه باید استفاده شود.
  •  لوله‌های فاضلاب را به وسیله بست های مخصوص لوله در قسمت های درست مهار کرد.
  • باید لوله را تا حد امکان مستقیم و صاف نصب کردو آنها را از زیر ساختمان عبور نداد.
  • قبل از اتصال لوله قائم فاضلاب به لوله افقی فاضلاب، باید ابتدا دریچه بازدید فاضلاب نصب شود.البته در انتهای لوله‌های افقی فاضلاب نیز نصب دریچه بازدید ضروری است. محل دریچه بازدید باید در دسترس افراد باشد.


پیش نیاز لوله‌کشی آشپزخانه جزیره ای

ابتدا لازم دیدیم موضوع لوله‌کشی آب و فاضلاب کانتر آشپزخانه را با یک پیش نیاز آغاز کنیم و دلیل آن هم اهمیتی است که این موضوع دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل برای لوله‌کشی کانتر آشپزخانه طراحی اولیه است. به یاد داشته باشید که بدون داشتن طراحی اولیه نمی‌توانید اقدام به لوله‌کشی فاضلاب و یا آب کانتر بکنید.

به هیچ عنوان نباید بصورت پیش فرض لوله‌کشی جزیره آشپزخانه انجام شود. این موضوع باعث خواهد شد تا شما طرحی را مجبور به اجرا شوید که شاید دوست نداشته باشید و یا بلافاصله مجبور به تغییر و اصلاح لوله‌کشی خودتان بشوید.


البته شاید تغییرات در حد نیم متر را بتوانید با استفاده از شیلنگ برای لوله‌کشی آب جبران کنید و یا با استفاده از لوله‌های خرطومی کمی جابه‌جایی لوله‌کشی فاضلاب را جبران کنید اما این بدین مفهوم نیست که می‌توانید بدون طرح و نقشه تاسیسات برای کانتر وارد عمل شوید.


برای لوله‌کشی آب و فاضلاب کانتر آشپزخانه این محل تعبیه کانتر است که محل لوله‌کش را تعیین می‌کند. منظور اینکه ابتدا باید محل کانتر تعیین شود و بعدا پیش بینی شود که در کجا قرار است اقدام به نصب سینک شود، یا آیا نیاز به نصب ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی هم دارید؟، آیا اصلا کار نصب تجهیزات بهداشتی و نصب شیرآلات دارید یا خیر قرار است کابین به عنوان میز کار و میز ناهارخوری استفاده شود.



نقشه کشی محل طراحی آشپزخانه جزیره ای

متناسب با ابعاد و اندازه آشپزخانه و بر اساس توضیحاتی که در مقاله ابعاد آشپزخانه جزیره ای ارائه شد مهندس طراح ساختمان باید با طراح داخلی خانه ابتدا نقشه‌ای را برای تعبیه جزیره ترسیم نمایند و دقیقا ابعاد و اندازه‌های کابین را با نظر و مشورت شما بصورت دقیق مشخص نمایند.

حتما در نظر داشته باشید که برای طراحی کانتر آشپزخانه باید مهندس تاسیسات و یا مشاور تاسیسات نیز حضور داشته باشد تا با نظرات خود امکان سنجی پیاده سازی کانتر و لوله‌کشی آب گرم و سرد و همچنین لوله‌کشی فاضلاب در ابعاد پیشنهادی طراح را برآورد نماید.

هرچند طراحان ساختمان تجربه کافی در زمینه توصیه‌های کاری خود را دارند ولی اجازه دهید در خصوص مسائل تاسیساتی نیز بخصوص وقتی قرار است در کانتر آشپرخانه اقدام به نصب سینک ظرفشویی یا ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی شود یک کارشناس تاسیسات نظر دهد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تشخیص ترکیدگی انواع لوله با کمک دستگاه لوله بازکنی

باز کردن لوله فاضلاب و تشخیص ترکیدکی لوله