جوشکاری چیست؟ جوشکاری الکترود چیست؟

جشکاری چیست و جوشکاری الکترود چیست؟

یکی از ارکان مهم در ساخت و ساز ساختمانها و مجتمع ها استفاده از هنر جوشکاری هست. اگر از این هنر بخوبی استفاده کنید می توانید ساختمان زیبا تر و محکم تری را داشه باشید.

از ابتدای خلقت بشر مساله اتصال و به هم بستن و ضرورت دستیابی به شیوه های آسانتر برای ایجاد اتصالات مطرح بوده است . ایجاد اتصال در شکلهای پیشین خود از به هم بستن شاخه های درختان و تکه های چوب و دوختن تکه های پوست حیوانات برای مصارف گوناگون آغاز شد و متناسب با تکامل نیاز های انسان ،هنر اتصال و به هم پیوستن اجسام نیز رو به تکامل نهاد .

پیدایش فلزات و آلیاژ های فلزی وتلاش مستمر در یافتن راههای اتصال آنها به هم موجب ابداع روشهای مختلف اتصال شد که اتصال پیچ و مهره ای ، اتصالات پرچی و اتصالات جوشکاری شده از آن جمله اند .

در دنیای امروزه ، صنعت جوشکاری از نظر وسعت کار و تنوع بالاترین مرتبه را در علم اتصال و بریدن و جدا سازی قطعات فلزی و سایر مواد صنعتی دار است و طراحان و مهندسان خطوط تولید مصنوعات فلزی با بهرگیری از فرایند های مختلف و متنوع جوشکاری به بالاترین سرعت و کیفیت دست یافته اند . در عین حال ، وزن سبک مصنوعات و صرف هزینه هرچه کمتر ، از دیگر دستاوردهای آنان بوده است .


جوشکاری یکی از بهترین و قدیمی ترین روش های مورد استفاده در صنعت به منظور اتصال دو قطعه می باشد، این فرآیند متناسب با نوع مواد مورد استفاده و یا محل انجام آن راهکار های مختلفی را پیش روی مهندسان و تکنسین هایی که به نوعی با جوشکاری سرو کار دارند قرار می دهد .

جوشکاری را میتوان فرآیندی دانست که در آن دو قطعه ی فلزی و حتی غیر فلزی بوسیله ی گرم کردن محل اتصال و یا ذوب کردن مواد  اتصال به یکدیگر متصل می شوند .


گرم و ذوب کردن مواد از روش های مختلفی قابل انجام است از این رو جوشکاری نیز دارای انواع و روش های مختلفی می باشد که از جمله روش های اصلی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :


  • جوشکاری در حالت جامد
  • جوشکاری مقاومتی
  • جوشکاری با گاز اکسیژن
  • انواع متفرقه ی جوشکاری




تعریف جوشکاری


تاکنون تعاریف زیادی برای جوشکاری بیان شده است ، ولی بطور کلی حذف فاصله و ایجاد جاذبه مولکولی یا کریستالی بین قطعات گوناگون را جوشکاری گویند . برای تحقق این امر روششهای زیادی به ذهن می رسد که اکثرا عملی شده است و نتایج کارائی آنها در ارتباط با وسایل و تجهیزات مورد لزوم به لحاظ سادگی و پیچیدگی مورد مطالعه قرار گرفته است .

عملیات جوشکاری که امروزه در صنایع به کار گرفته میشوندعبارتند از :


۱- جوشکاری فشاری

۲- جوشکاری ذوبی


انواع روش های جوشکاری بوسیله قوس الکتریکی



جوش کاری تنگستن گاز ( جوشکاری تیگ – TIG )

در این نوع از جوشکاری الکترود ها مصرف نمی شوند و فرآیند اتصال در آن به صورت آهسته انجام می شود ، در این روش می توان دقیق ترین جوشکاری ها را انجام داد که بیشترین کاربرد آن در صنایع هوا و فضا می باشد .


جوشکاری بوسیله قوس پلاسما

این نوع جوشکاری بیشترین شباهت را به جوشکاری تنگستن دارد و کاری بسیار با کیفیت تولید می کند، عمده مصرف این نوع جوشکاری در صنایع ابزار سازی و یا لوله سازی می باشد .

جوشکاری به همراه پوشش فلزات

در این نوع از جوشکاری الکترود ها مصرف شده اما وجود پودر در این فرآیند از تماس فرآیند جوشکاری با هوا جلوگیری می کند .

جوش‌کاری فلزی بدون پوشش

در این نوع از جوشکاری دقیقا بر عکس حالت قبلی عمل شده و الکترود ها به صورت کامل مصرف می شوند .

جوش زیرپودری

در این روش از پودر های دانه ریز به منظور پوشش محل اتصال استفاده می شود .

جوش‌کاری اتمی هیدروژن

در این نوع از جوشکاری از دو الکترود غیر همسان فلزی استفاده می شوند ، این الکترود ها در فضایی مملو از هیدروژن ذوب شده و قطعات را به هم متصل می کنند .

جوشکاری با قوس الکتریکی به همراه پوشش گاز ( TIG )

در این نوع از جوشکاری از گاز به منظور پوشش قطعات استفاده می شود ، از متداول ترین روش های جوشکاری تیگ می توان به جوش آرگون اشاره کرد .

جوش با قوس کربنی

این روش از جوشکاری بوسیله ی الکترود های کربنی انجام شده و گاها از مس نیز به این منظور استفاده می شود .


تعریف الکترود جوشکاری

الکترود جوشکاری ، فلز پرکننده به شکل مفتول با روکش یا بدون روکش می باشد که جریان الکتریکی توسط آن بین انبر الکترود و قوس الکتریکی منتقل می شود.به بیان ساده تر می توان گفت که الکترود یک سیم جوش است که به عنوان فلز پرکننده در جوش قوس الکتریک مورد استفاده قرار می گیرد.

در کارگاه های جوشکاری از الکترود جوشکاری به عنوان قلم جوش هم نام برده می شود که یک غلط مصطلح محسوب می شود.


مقایسه الکترود های بدون روکش یا لخت و روکش دار

در سال های نه چندان دور، الکترودهای بدون روکش بطور وسیعی در جوشکاری بکار می رفتند اما جوش ها ظاهر نامناسبی داشتند و با وجود داشتن مقاومت کششی رضایت بخش، شکل پذیری آنها پایین و مقاومتشان در برابر بارهای خستگی و بارهای ضربه ای کم بود.

استفاده از الکترودهای روکش دار، باعث غلبه بر عیوب الکترود جوشکاری بدون روکش گردید. وجود روکش در روی مفتول فولادی الکترود، قوس الکتریکی و فلز جوش را در حین عملیات جوشکاری از مرحله ذوب تا انجماد از هوای اطراف محافظت می کند. حاصل این محافظت، فلز جوشی است که دارای خواص قابل مقایسه با فلز پایه می باشد .

امروزه الکترود لخت به صورت ممتد و فقط در جوش های اتوماتیک زیرپودری و یا تحت حفاظت گاز مورد استفاده قرار می گیرد.

وظایف روکش الکترود

  • تامین حفاظ گازی در مقابل ورود اکسیژن و ازت به حوضچه مذاب و ایجاد پوششی از سرباره مذاب روی فلز مذاب جوشکاری
  • مشابه یک نظافتچی در زدودن اکسیدها و آلودگی ها عمل می کند.
  • نرخ سرد شدن فلز جوش را کاهش می دهد و به تبع آن از جوش با شکل پذیری زیاد ایجاد می کند.
  • باعث سهولت شروع عملیات جوشکاری، تثبیت قوس و کاهش میزان پاشیدگی جوش می گردد.
  • باعث نفوذ بهتر و ذوب کامل تر فلز مبنا می گردد.
  • شکل ظاهری نوار جوش را کنترل می کند.
  • سرعت جوشکاری را افزایش می دهد.
  • مواد متشکله روکش الکترود



فلزات قلیایی خاکی بهترین تثبیت کننده قوس الکتریکی هستند و به عنوان روکش مناسب الکترود جوشکاری قلمداد می شوند.آلیاژهای آهن دار و فلزات خالص به عنوان عناصر احیاکننده و عناصر آلیاژی بکار می روند.

روکش الکترود در حد وسیعی ترکیب فلز جوش را تنظیم می کند، خواه از طریق حفظ ترکیب اصلی مفتول الکترود یا با اضافه کردن عناصر دیگر. در این روش عناصر الیاژی به فلز جوش اضافه شده و یا عناصر قبلی اصلاح می شوند. 

یکی از شیوه های نسبتا جدید، اضافه کردن پودر آهن به روکش الکترود می باشد. در حرارت شدید قوس الکتریکی، پودر آهن به فولاد تبدیل شده و به کیفیت جوش روی فلز مبنا کمک می کند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روش های لوله کشی آشپزخانه منزل

تشخیص ترکیدگی انواع لوله با کمک دستگاه لوله بازکنی

باز کردن لوله فاضلاب و تشخیص ترکیدکی لوله