شارژ گاز یخچال و علت بوی بد یخچال

شارژ انواع گاز یخچال و دلایل خالی شدن گاز یخچال

در این مقاله میخواهیم به نحوه سیکل برودتی ، خصوصیاتی که باید مواد سرمازا داشته باشد ، نکاتی مهم از شارژگاز یخچال ، وسایل و تجهیزات شارژگاز یخچال ، نشت یابی ، وکیوم  ، آموزش شارژ گاز یخچال ، انواع گاز برای شارژ گاز یخچال ، شارژ گاز کولرگازی و موارد مربوطه بپردازیم .

شارژ گاز یخچال به علت های متفاوتی می تواند مورد نیاز باشد.به عنوان مثال آسیب دیدن لوله انتقال سرمای یخچال می تواند باعث خالی شدن گاز یخچال شود و شما نیاز به شارژ گاز یخچال خود داشته باشید.
گاز یخچال با کسی شوخی ندارد ، خطرناک است ! این جمله را جدی بگیرید و بدانید که شارژگاز یخچال باید توسط تعمیرکار یخچال انجام گردد و چنانچه یخچال شما سامسونگ یا ال جی است برای استفاده از خدمات این دو برند پرطرفدار در ایران با نمایندگی تعمیرات یخچال سامسونگ و نمایندگی تعمیرات یخچال ال جی در تماس باشید ، تا از شارژگاز اصولی و استاندارد بهره مند شوید .


دلیل خالی شدن گاز یخچال ، فریزر ، ساید بای ساید
از عمده نشانه های خالی شدن گاز یخچال گرم شدن یخچال و سرد نکردن یخچال می باشد. اگر این گاز تنها فشار خود را از دست بدهد معمولا می توان فرسودگی و یا یک نشتی کوچک را عامل ان دانست که باعث شده در طول زمان کم کم قدرت خود را از دست بدهد و به اندازه کافی خنک نکند.

در این حالت هوای داخل یخچال خنک می شود ولی به اندازه کافی نه. اما اگر یخچال به کلی داغ شده باشد و اصلا خنک نکند نشان می دهد که گاز یخچال به دلیلی خالی شده است.

البته تنها دلیل گرم شدن یخچال نمی تواند خالی شدن گاز یخچال باشد. گاهی خرابی ترموستات، لاستیک درب، خرابی کمپرسور و یا اواپراتور و همچنین فن های یخچال هم دلیل گرم شدن و سرد نکردن یخچال است ولی یکی از عمده ترین نشانه های آن خالی شدن گاز یخچال است.

دلیل اصلی خالی شدن گاز یخچال نشتی در مسیر لوله های یخچال یا کمپرسور است.  معمولا به دلیل پوسیدگی و یا ضربه خوردن این اتفاق می افتد  هر چند کیفیت بد لوله ها شاید در این موضوع بصورت مستقیم دخیل باشد.

لوله های به کار رفته در یخچال ها اگر بخصوص از نوع جنس آهنی باشند به دلیل نفوذ رطوبت بخصوص در قسمت های پایین لبه یخچال  به راحتی دچاز پوسیدگی می شوند.  معمولا باید از جنس مس برای این لوله ها استفاده شود ولی متاسفانه برخی از شرکت ها از آهن و این هم آهن بدون عایق استفاده می کنند ک هبه راحتی می پوسد.

آموزش شارژ گاز یخچال

ماده سرمازا ( مبرد )

سیال واسطه ای است که حرارت را از اواپراتور جذب کرده و در کندانسور آن را به محیط پس میدهد و این عمل با تقطیر و تبخیر آن صورت میگیرد .

نحوه سیکل برودت در آموزش شارژگاز یخچال

برای انتقال حرارت از داخل یک محفظه یا اتاق به خارج ، احتیاج به یک واسطه است .

در یک سیستم سرد کننده مکانیکی استاندارد عمل گرفتن حرارت با تبخیر مایعی در دستگاه تبخیر  ( اواپراتور ) و پس دادن آن در دستگاه تقطیر ( کندانسور ) صورت میگیرد و این امر باعث تغییر حالت ماده سرمازا از بخار به مایع میگردد .

مایعاتی که بتواند به سهولت از مایع به بخار و بالعکس تبدیل شوند به عنوان واسطه انتقال حرارت به کار برده میشوند ، زیرا این تغییر حالت باعث تغییر حرارت نیز میگردد .

خصوصیات مواد سرمازا ( گاز )

1 . دارای نقطه جوش پایینی باشد .
2 . قابل انفجار نباشد .
3 . اکسید کننده نباشد .
4 . قابل اشتعال نباشد .
5 . در صورت نشت به سهولت قابل تشخیص باشد .
6 . محل نشت آن قابل تعیین باشد .
7 . قادر به عمل کردن در فشار کم باشد .
8 . از نوع گازهای پایدار باشد .


نکات


  • در اکثر کشورهای اروپایی گاز R-600A  در لوازم برودتی مخصوصا در یخچال و فریزرهای خانگی مورد استفاده قرار میگیرند.
  • گاز R-600 A سطح سمی کمتر و مطابق با استانداردهای جهانی می باشد .
  • بزرگترین خطری که گاز R-600 A دارد ، قابل اشتعال بودن آن است .
  • لوله مویین دستگاههایی که با گاز R-600 A  کار میکنند ، مشابه لوله مویین دستگاههایی است که با گاز R-12 و مغایرت دارد با دستگاههایی که با گاز  R-134A کار میکند .
  • طول لوله مویین گاز R-600 A در حدود 20 تا 30 درصد از طول گاز مبرد R134A  می باشد .
  • باید به این نکته توجه داشت که کار لوله مویی در سیکل برودتی مهم بوده و با انتخاب نادرست قطر و طول آن باعث میگردد که به نقطه سوپر هیت در انتهای لوله اواپراتور نرسیده و باعث افت کارآیی سیستم گردد .
  • در مقایسه با R134 ، مبرد R600 اجازه استفاده از انواع بیشتری از فیلترها را خواهند داشت .
  • یکی از اساسی ترین پارامترها ، وکیوم کامل سیستم تبرید و تخلیه از هوا و رطوبت می باشد .




بوی گاز یخچال

در مقاله دلایل خالی شدن گاز یخچال به بوی گاز یخچال میپردازیم :

گاز یخچال از نوع فریون R22 معمولا  گرفته می شود که گازی بی رنگ و بی بو است و از نظر استاندارد خط سلامتی زیادی برای انسان ندارد.
البته نباید در معرض مستقیم استنشاق این گاز قرار بگیرید و در صورت استشمام این بو باید فورا درب و پنجره ها را باز کنید تا هوا تهویه شود.

این گاز بوی خیلی بدی دارد و همانند بوی گندیدن و یا فاسد شدن مواد غذایی است به همین دلیل برخی از افراد نشتی گاز یخچال خود را با بوی فاسد شدن مواد غذایی اشتباه می گیرند. 
در هر صورت اگر به هر دلیل ماده ای در یخچال شما فاسد نشده است و چند روزی است که یخچال شما بوی خوبی ندارد باید به نشتی گاز یخچال شک کنید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روش های لوله کشی آشپزخانه منزل

تشخیص ترکیدگی انواع لوله با کمک دستگاه لوله بازکنی

باز کردن لوله فاضلاب و تشخیص ترکیدکی لوله