چگونه مهارت تفکر انتقادی را در تیم خود توسعه دهیم؟

چگونه مهارت تفکر انتقادی را در تیم خود توسعه دهیم؟

تفکر انتقادی از مهم‌ترین مهارت‌های توسعه‌ی فردی محسوب می‌شود و توسعه‌ی آن اهمیت زیادی برای مدیران کسب‌وکار و رهبران گروه‌های استارتاپی دارد.

تفکر انتقادی در صدر مهم‌ترین و پرتقاضاترین مهارت‌ها برای متقاضیان شغلی قرار دارد. با چنین فرضیه‌ای احتمالا تصور می‌کنید که مؤسسه‌های آموزشی، مهارت‌های مذکور را به بهترین نحو به دانشجویان می‌آموزند و کارفرماها نیز در توسعه‌ی مهارت مذکور به کارمندان خود، با دقت و مهارت بالا عمل می‌کنند. متأسفانه هیچ‌یک از دو تصور فوق صحیح نیستند و اکثر افراد پس از ورود به دنیای کسب‌وکار، هنوز برای به‌کارگیری تفکر انتقادی آماده نیستند.

مطالعاتی در سال ۲۰۱۶ روی ۶۳،۹۲۴ مدیر و ۱۴،۱۶۷ فارغ‌التحصیل دانشگاهی انجام شد. نتایج تحقیقات نشان داد که مدیران، مهارت تفکر انتقادی را در صدر برترین مهارت‌های نرم قرار می‌دهند که فارغ‌التحصیلان از آن بی‌بهره هستند. ۶۰ درصد از مدیران حاضر در مطالعه به این نکته اذعان کردند. مطالعه‌ی دیگری توسط وال استریت ژورنال روی دانشجویان سال اول و آخر ۲۰۰ دانشگاه انجام شد. نتایج آن نشان می‌داد که اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر، در طول مدت تحصیل هیچ بهبودی در حوزه‌ی تفکر انتقادی پیدا نمی‌کنند. تحقیق از کارفرماها نیز نشان داد که نیمی از آن‌‌ها، مهارت تفکر انتقادی یا نقّادانه‌ی کارمندان خود را متوسط یا ضعیف بیان می‌کنند.



باتوجه به یافته‌های بالا این سؤال ایجاد می‌شود که چرا آموزش تفکر انتقادی به افراد دشوار است؟

چالش توسعه‌ی تفکر انتقادی، از درک مفهوم آن شروع می‌شود. درواقع هنوز توافقی قطعی روی معنا و مفهوم تفکر انتقادی وجود ندارد. پس از درک اولیه، چالش مفاهیم تفکر انتقادی بیشتر هم می‌شود. اکثر کارفرماها نمی‌دانند که چگونه می‌توان تفکر انتقادی را کسب کرد و بسیاری از مدیران نیز چگونگی آموزش تفکر انتقادی را به کارمندان نیازمند مهارت نمی‌دانند. درواقع اکثر مواقع، رویکرد تسامح از سوی مدیران در پیش گرفته می‌شود و راهی به‌جز کنار آمدن با افراد با مهارت‌های پایین تفکر انتقادی وجود ندارد. قطعا چنین رویکردی برای توسعه‌ی کسب‌وکار و مهارت‌های فردی مناسب نیست.

محققان با استفاده از مدل‌های توسعه‌ی فردی علمی، نقشه‌ی راهی برای آموزش مهارت تفکر انتقادی توسعه دادند. با نقشه‌ی راه مذکور، تفکر انتقادی به چهار فاز قابل اندازه‌گیری تقسیم می‌شود: توانایی در اجرا، ترکیب، پیشنهاد دادن و تولیدکردن. در ادامه‌ی این مطلب زومیت، به چگونگی توسعه‌ی مهارت‌ تفکر انتقادی برای هر یک از اعضای تیم کسب‌وکار می‌پردازیم. به‌علاوه چگونگی شناسایی نیاز اعضای تیم به توسعه‌ی مهارت‌ها و اطلاع از یادگیری کامل آن‌ها و آمادگی برای یادگیری فاز بعدی را نیز بررسی می‌کنیم.

ادامه مطلب

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روش های لوله کشی آشپزخانه منزل

تشخیص ترکیدگی انواع لوله با کمک دستگاه لوله بازکنی

باز کردن لوله فاضلاب و تشخیص ترکیدکی لوله