رفع گرفتگی لوله های آب گرم و آبگرمکن

 رفع گرفتگی لوله های آب گرم و ابگرمکن 


گرفتگی آب گرم ناشی از رسوبات، یکی از علل عمده کاهش فشار آب گرم در هنگام استفاده از شیرآلات منازل، ادارات، شرکت ها و سایر ساختمان ها و آپارتمان ها است. به صورت کلی خرابی، وجود جرم، رسوب و ... در آبگرمکن و لوله های آب گرم، باعث افت فشار می شود.


روش رایج برای بازکردن گرفتی لوله:


از جمله روش های رایج باز کردن گرفتگی لوله ی آب گرم استفاده از یک اسید رقیق میباشد. اسید های رقیقی همچون سرکه می توانند رسوبات موجود در لوله را از بین برده و گرفتگی را برطرف نمایند.

بکارگیری اسیدهای رقیق مشکلی برای لوله به وجود نمی آورد اما اسید های قوی باعث سوراخ شدن لوله ی آب گرم می شوند.

از این رو اگر لوله ی آب گرم شما دچار گرفتگی شده است بهتراست از یک متخصص برای این کار مشورت بگیرید. شرکت های لوله بازکنی فوری و ارزان با بکارگیری روش های اصولی گرفتگی را به طور کامل برطرف میکنند مانع از آسیب رسیدن به لوله می شوند.


رسوب چیست ؟


هنگامی که کربنات کلسیم ، سولفات کلسیم ، سولفات منیزیم بر روی دیواره ی داخلی لوله ها می چسبد و عبور آب از آن را مشکل می کند رسوب تشکیل میشود.

رسوبات داخل لوله باعث می شود آب به سختی از ان عبور کند و همین طور برای سلامتی خطرناک است .

مقدار رسوبی که در لوله ها و ظرف ها برجای می ماند در مناطق مختلف فرق دارد و مشکلاتی را بوجود می آورد ، رسوب در لوله ها مانع عبور آب شده ، در ظرف ها مانع گرم شدن آب داخل انها میشود . برای برطرف کردن این مشکلات بایستی هر چند وقت یکبار ظروف را با مواد رسوب گیری لوله یا جرم گیری لوله شستشو داد .


لزوم رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

رسوب نمک های کلسیم و سدیم در جداره داخلی لوله ها سبب کاهش ریت انتقال حرارت در مبدل های حرارتی و در نتیجه کاهش محسوس دمای جریان آب داغ دریافتی از آبگرمکن می شود.

این در حالی است که در صورت بالا رفتن زمان رسوب زدایی آبگرمکن دیواری، امکان انسداد لوله ها (به ویژه در نقاط گرم آن) و اختلال در سیکل گرمایشی وجود دارد. البته عواملی همچون:


  •     سختی آب
  •     و درجه حرارت


  • رسوب زدایی آبگرمکن
  • مراحل رسوب زدایی آبگرمکن دیواری



خاموش کردن آبگرمکن


اولین اقدام برای شروع رسوب زدایی آبگرمکن خاموش کردن آبگرمکن است. ابتدا کلید ها را ببندید و کلا خاموش و سپس شیر اصلی گاز که در پشت آبگرمکن تعبیه شده است را کامل ببندید .

اگر احیانا بر روی آبگرمکن شما کلید مخصوصی برای این کار قرار دارد ان را هم ببندید و مطمئن شوید تمامی قطعات سرد شدند . و آبگرمکن به طور کامل قطع است .


هنگامی که موادی مانند سولفات منیزیم، کربنات کلسیم و سولفات کلسیم بر روی جداره داخلی لوله ها می چسبد، رسوب تشکیل می شود. به عبارت دیگر، تجمع مواد معدني که از طريق آب لوله کشي وارد منازل و تأسيسات مي شود، رسوب را تشکیل می دهد.


رسوب گیری لوله فاضلاب در تهران


نقطه جوش : مقدار دمایی است که در آن آب به جوش می آید و به بخار تبدیل می شود، معمولا در ۱۰۰ درجه سانتیگراد آب به نقطه ی جوش خود میرسد .

اگر بخواهیم خصوصیات شیمیایی آب را مورد بررسی قرار دهیم.می توانیم به سختی آب ، پایداری و ناپایداری آن اشاره کنیم .

سختی آب یکی از خصوصیات شیمیایی آن است که به دلیل داشتن نمک های کلسیم و منیزیم بوجود می آید .سختی آب از جهت پایداری به دو صورت است ، سختی پایدار و سختی ناپایدار .

سختی نا پایدار در اثر وجود بیکربنات کلسیم و منیزیم در آب بوجود می آید ، برای تشخیص سختی آب می توان با جوشاندن و گرم کردن به مقدار و درجه ی سختی آن پی برد .


رسوب زدایی آبگرمکن دیواری


رسوب زدایی آبگرمکن های دیواری در حالت کلی از طریق عبور جریان آب از داخل لوله ها صورت می گیرد. این جریان آب می تواند به صورت خالص یا حاوی درصدی اسید باشد تا بتواند بهتر و سریع تر رسوب زدایی را انجام دهد. اسیدهایی از قبیل اسید کلریدریک (HCl) یا جوهرنمک ۲۰ درصد، از جمله موادی هستند که می توان خریداری کرده و برای رسوب زدایی آبگرمکن های دیورای استفاده نمود.

همچنین، درجه حرارت آب نیز می تواند حائز اهمیت باشد. هرچه آب مورد استفاده برای رسوب زدایی لوله های مبدل حرارتی داغ تر باشد، سریع تر می تواند رسوبات را جدا کرده و زدایش نماید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روش های لوله کشی آشپزخانه منزل

تشخیص ترکیدگی انواع لوله با کمک دستگاه لوله بازکنی

باز کردن لوله فاضلاب و تشخیص ترکیدکی لوله